Waar moet ik rekening mee houden als ik in de hitte loop?

 4 tips voor hardlopen in warm weer

  1. Drink voldoende

Als je gaat hardlopen in de hitte is het allereerst van belang dat je goed drinkt. Een normaal persoon heeft al 2 liter nodig, maar als hardloper moet je nog meer drinken. In 1 uur kan je namelijk al 1 liter vocht verliezen! Een manier om te checken of je genoeg drinkt is door te kijken naar de kleur van je urine, des te lichter de kleur des te beter. Ook is het van belang om rekening te houden met wat je drinkt. Let op met het drinken van koffie en alcohol, want dit trekt juist vocht weg uit je lichaam. Naast vocht verlies je ook veel vitamine, mineralen en electrolieten tijdens het hardlopen in de hitte. Deze kun je aanvullen door het drinken van water af te wisselen met het drinken van sportdrank.

  1. Kies het juiste moment

Train als de zon niet op zijn sterkst is. Ga vroeg in de ochtend hardlopen als de zon nog niet helemaal op is of ga juist aan het einde van de dag hardlopen als de zon ondergaat. Als dit niet lukt is het van belang dat je zoveel mogelijk uit de zon blijft, ga bijvoorbeeld in het bos lopen waar je lekker veel schaduw hebt. Probeer tijdens het hardlopen in de hitte ook zo min mogelijk op asfalt te lopen, dit kan namelijk veel warmte uitstralen. Blijf na het hardlopen niet te lang in je natte kleding lopen, maar kleed je snel om.

  1. Kleding

Wat kleding betreft; draag lichte, goed ventilerende kleding en probeer katoen te vermijden. Bescherm je lichaam goed tegen de zon door een goede zonnebrandcrème te gebruiken. Tijdens het hardlopen in de hitte zweet je veel, kies daarom voor een water/sport proof zonnebrandcrème. Bescherm ook je ogen tegen de zon met een (sport)zonnebril.

  1. Pas je tempo aan!

Als je gaat hardlopen in de hitte start dan op een rustig tempo. Als het goed voelt kan je langzaam iets versnellen, maar doe dit altijd voorzichtig.

hoe adem ik

Alles Over De App

GEPERSONALISEERD TRAININGSPROGRAMMA

German Silva ontwikkelt een op maat gemaakt trainingsprogramma

VOEDINGSSCHEMA

Het is mogelijk om voedingsadvies van German Silva te krijgen

PROGRESSIE

In één eenvoudig overzicht hoeveel progressie er gemaakt wordt

eet ik voor een marathon
OEFENINGEN

Doe samen met German Silva oefeningen die topatleten doen

TRAIN SAMEN MET GERMAN

Volg andere atleten op weg naar hun doel. Samen op weg naar het doel!

LOOPSCHEMA

Of je nou traint voor de 5 kilometer of marathon. German Silva helpt je!

DOWNLOAD DE APP GRATIS

Kies de store waar je de German Silva App GRATIS wilt downloaden!

App Referenties