Loopschema halve marathon

Van de afstand van de halve marathon wordt gezegd dat het de meest ideale afstand is. Qua training wordt er niet zoveel van je gevergd als in de training voor de hele marathon, je getrainde lichaam kan de afstand goed aan, zonder tegen de bekende muur op te lopen. Dit laatste betekent overigens dat je lichaam geen brandstof meer heeft om verder te gaan! De halve marathon is een populaire afstand, omdat ook zij die de marathon gaan lopen, een halve marathon gebruiken om zichzelf te testen. Dit zien we terug bij de gebruikers van de App German Silva, waarbij in het loopschema marathon vaak een halve marathon wordt opgenomen.

wat zijn de voordelen van hardlopen
nieuwe schoenen kopen

Hoeveel moet je trainen voor een halve marathon?

Een loopschema halve marathon voorziet met name in het vergroten van je uithoudingsvermogen. Immers, je gaat nu wel de dubbele afstand van de 10 kilometer lopen en daar moet je lichaam voor getraind worden. Je lange duurlopen in het weekeinde zullen dus steeds langer worden en natuurlijk hangt dit ook af van je niveau. Dit gaat stapsgewijs in het persoonlijk loopschema dat German Silva voor zijn hardlopers maakt. Met de feedback van de hardloper wordt elke maand een nieuw schema voor de cliënt op de German Silva App gezet. Waar je aan het begin van de 3 maanden voorbereiding een 1 uur lange duurloop in je schema hebt staan, staat na een aantal weken 2 uur. Nogmaals dit gaat stapsgewijs en het gaat om het totaalplaatje van een week, want je loopt daarnaast ook nog je normale basis duurloopjes en herstelloopjes. Afhankelijk van je niveau en doelstellingen beveelt German Silva, voormalig professioneel atleet en tegenwoordig succesvol coach, een minimaal 4-daags loopschema halve marathon aan.

De halve marathon als voorbereiding voor de marathon

De afstand van de halve marathon biedt een uitgelezen kans jezelf te testen voor de marathon. Je krijgt een beter idee van wat jouw resultaat op de marathon zou kunnen zijn, echter hier is voorzichtigheid geboden. Immers, het is al vaak gebleken, een goede halve marathonloper is niet perse een goede marathon loper!  Dit heeft te maken met je capaciteit, uiteraard ook je voorbereiding, om na zo’n pakweg 30-35 kilometer nog door te kunnen gaan en niet zonder brandstof of kracht te komen zitten. German liep zelf ook voordat hij de New York City marathon won, in 1994 de halve marathon tijdens de WK in Oslo en won daar met zilveren medaille met een 1:00:28. 

begin ik met hardlopen

Alles Over De App

GEPERSONALISEERD TRAININGSPROGRAMMA

German Silva ontwikkelt een op maat gemaakt trainingsprogramma

VOEDINGSSCHEMA

Het is mogelijk om voedingsadvies van German Silva te krijgen

PROGRESSIE

In één eenvoudig overzicht hoeveel progressie er gemaakt wordt

eet ik voor een marathon
OEFENINGEN

Doe samen met German Silva oefeningen die topatleten doen

TRAIN SAMEN MET GERMAN

Volg andere atleten op weg naar hun doel. Samen op weg naar het doel!

LOOPSCHEMA

Of je nou traint voor de 5 kilometer of marathon. German Silva helpt je!

Download de App gratis bij aankoop van een hardloopschema

Kies de store waar je de German Silva App GRATIS wilt downloaden!

App Referenties