Kan ik gewoon door trainen als het heel koud is?

5 tips voor hardlopen in koud weer

  1. Draag de juiste kleding.

Tijdens het hardlopen in koud weer is het van belang dat je ervoor zorgt dat je de juiste kleding draagt. Je kleding moet je warm houden, maar moet ook goed kunnen ‘ademen’ om het zweet te absorberen. Kies bijvoorbeeld voor dry-fit, coolmax of thermomax kleding. Tijdens het hardlopen in koud weer is het ook slim om met meerdere lagen kleding te werken. Dit kan bijvoorbeeld bestaan uit thermo onderkleding met een hardloopshirt/tight en daarover een regen/windjack. Het dragen van katoenen sokken is af te raden, zweet blijft in deze sokken zitten waardoor de kans op koude voeten erg groot wordt. Draag liever sokken van acryl, coolmax of zelfs wol.Ook het dragen van een muts en handschoenen  is van belang om jezelf warm te houden als je gaat hardlopen in koud weer, via je hoofd kan je namelijk 40% van je lichaamswarmte verliezen.

  1. Gebruik vaseline

Een andere manier om ervoor te zorgen dat je niet teveel warmte verliest tijdens het hardlopen in de kou. Je kan hiervoor vaseline gebruiken, dit kan je op je lippen doen, en kan zelfs op je neus en gezicht gebruiken.

  1. Kies het juiste moment

Als je niet houdt van hardlopen in koud weer kan je ervoor kiezen om op het warmste moment van de dag te gaan trainen. ’s Ochtends vroeg en ’s avonds laat is het vaak het koudst, omdat de zon dan nog onder is. Ga overdag lopen zodat het iets minder koud is tijdens de training. Als er een harde, koude wind staat, is het aan te raden om eerste tegen de wind in te lopen en aan het eind van de training met de wind in de rug te lopen. Aan het eind van de training ben je namelijk erg bezweet en als je dan tegen de wind in loopt is de kans op onderkoeling groter. Als je het in de winter echt te koud vind om buiten hard te lopen, ga dan naar de sportschool en doe je loopje op een loopband.

  1. Doe een goede warming-up

Voor het hardlopen is het altijd belangrijk om een goede warming-up te doen, maar als je gaat hardlopen in koud weer is dit nog belangrijker dan normaal. Dit kan je ook binnen doen, loop een paar keer de trap op en af en/of doe nog wat oefeningen. Zo kan je goed aan je training beginnen!

  1. Val op!

Als gaat hardlopen in koud weer is het belangrijk dat je er rekening mee houdt dat het langer donker is. Zorg er dus voor dat je wel opvalt als je in het donker gaat hardlopen. Dit kan je doen door fluoriscerende kleding te dragen of lampjes aan je kleding/schoenen te bevestigen.

begin ik met hardlopen

Alles Over De App

GEPERSONALISEERD TRAININGSPROGRAMMA

German Silva ontwikkelt een op maat gemaakt trainingsprogramma

VOEDINGSSCHEMA

Het is mogelijk om voedingsadvies van German Silva te krijgen

PROGRESSIE

In één eenvoudig overzicht hoeveel progressie er gemaakt wordt

eet ik voor een marathon
OEFENINGEN

Doe samen met German Silva oefeningen die topatleten doen

TRAIN SAMEN MET GERMAN

Volg andere atleten op weg naar hun doel. Samen op weg naar het doel!

LOOPSCHEMA

Of je nou traint voor de 5 kilometer of marathon. German Silva helpt je!

DOWNLOAD DE APP GRATIS

Kies de store waar je de German Silva App GRATIS wilt downloaden!

App Referenties