Hoe kan ik mijn uithoudingsvermogen verbeteren?

begin ik met hardlopen

Interval

Interval is een goede manier om uithoudingsvermogen te trainen. De prestaties worden door interval getraind. Interval zorgt ervoor dat er een zuurstofgebrek ontstaat. Hierdoor wordt het lichaam uitgedaagd om in deze fase te kunnen presteren. Het hart wordt ‘gepusht’ om harder te pompen. Het lichaam heeft zuurstof nodig en het hart zorgt ervoor dat het lichaam is voorzien van zuurstof. De hartspier wordt getraind. Als uiteindelijk het lichaam gewent is om met een zuurstofgebrek te presteren, is het uithoudingsvermogen omhoog gegaan.

Niet alleen met interval kan het uithoudingsvermogen getraind worden. Op vele andere manieren kan het uithoudingsvermogen getraind worden. Verschillende manier zijn: fietsen, zwemmen of zelfs krachttraining. Uithoudingsvermogen is zeer belangrijk bij hardlopen.

Wat is VO2Max?

VO2Max is de maximale zuurstofopname capaciteit, oftewel het transporteren van de maximale hoeveelheid zuurstof in een minuut. De maximale zuurstofopname is erfelijk bepaald. Toch kan VO2Max toch verbeteren. Tijdens de training kan deze grens goed worden opgezocht. VO2Max kan het beste getraind worden met duurtrainingen. Het is de meeste efficiënte manier om de aerobe capaciteit van een sporter te meten. Hoe meer zuurstof het lichaam kan transporteren, hoe meer het lichaam arbeid kan leveren.

uithoudingsvermogen
wat zijn de voordelen van hardlopen

Simpel uitgelegd: Uithoudingsvermogen, is het zo lang mogelijk volhouden, van een lichamelijk vermoeide situatie. Na een intensieve duur wordt het steeds moeilijker om volledig zuurstof binnen te krijgen. Het zuurstof gebrek komt door een tekort aan haarvaten in de spieren. Het ideale zou zijn, dat er meer haarvaten naar de spieren leiden. Deze haarvaten zorgen ervoor dat de spieren genoeg zuurstof krijgen tijdens een inspanning. Hierdoor wordt het zuurstof gebrek verlaat. Intensieve duur traint de snelheid van het zuurstof transport. Interval is perfecte manier om uithoudingsvermogen te trainen.

Alles Over De App

GEPERSONALISEERD TRAININGSPROGRAMMA

German Silva ontwikkelt een op maat gemaakt trainingsprogramma

VOEDINGSSCHEMA

Het is mogelijk om voedingsadvies van German Silva te krijgen

PROGRESSIE

In één eenvoudig overzicht hoeveel progressie er gemaakt wordt

eet ik voor een marathon
OEFENINGEN

Doe samen met German Silva oefeningen die topatleten doen

TRAIN SAMEN MET GERMAN

Volg andere atleten op weg naar hun doel. Samen op weg naar het doel!

LOOPSCHEMA

Of je nou traint voor de 5 kilometer of marathon. German Silva helpt je!

DOWNLOAD DE APP GRATIS

Kies de store waar je de German Silva App GRATIS wilt downloaden!

App Referenties