Hardloopschema 10 km

Wil je een goede 10 kilometer wedstrijd lopen of voor het eerst deze afstand lopen, dan komt een hardloopschema 10 km uiteraard goed van pas. En als het dan gemaakt wordt door de trainer die een 27:46 achter zijn naam heeft staan, German Silva, dan heb je een slimme zet gedaan. Hij gelooft niet in standaardschema’s. Een hardloopschema kan alleen maar persoonlijk zijn.

Wat is jouw motivatie om 10 km te lopen?

Ook bij een hardloopschema 10 km geldt dat je wel al een basis moet hebben. Dus je bent het liefst al in staat 30 minuten zonder onderbreking te rennen. Maar je kunt bijvoorbeeld ook al eens een 5 kilometer hebben gelopen of zelfs meerdere keren een 10 km, maar wilt je tijd verbeteren. Het is belangrijk bij het maken van je hardloopschema 10 km je doelstelling te weten, want het plan zal daarop door German Silva worden afgestemd.

De verschillen tussen een hardloopschema 10 km en een hardloopschema 5 km

Uiteraard zijn er verschillen in de hardloopschema’s voor 10 km en 5 km. Een van de belangrijkste is het volume, dus de tijd die je traint of het aantal kilometers dat je loopt. Immers, voor 10 kilometer moet je het langer kunnen volhouden dan voor een wedstrijd van 5 kilometer.
Tevens, als je sneller wilt leren lopen, zal het hardloopschema daar rekening mee moeten houden qua intensiteit. Zo zal een intervaltraining een pittiger uitdaging worden.

Hoe vaak per week train je met een hardloopschema 10 km?

Dit is afhankelijk van jouw doel en natuurlijk ook van jouw tijd. Als je een persoonlijk record wilt lopen, maar slechts een keer per week kunt trainen, dan moet je realistisch zijn. Dit gaat niet lukken. Als je een 10 km wedstrijd wilt uitlopen zonder tijdsdruk dan is het aan te bevelen 3 dagen per week te trainen, aldus coach German Silva. Voor het lopen van een persoonlijk record moet je het liefst toch rekenen op een hardloopschema met 4 dagen training per week.

Je training in een hardloopschema 10 km

In je schema zul je de volgende ingrediënten terugvinden: vergroten van je uithoudingsvermogen door middel van basis duurlopen inclusief lange duurlopen en daarnaast wordt je snelheid getraind (liefst op een atletiekbaan), staat er krachttraining in je schema, de hersteltrainingen en met dit alles train je impliciet ook wat je uiteindelijk over de finish brengt: jouw hersenen, de mentale kracht! Kortom een gevarieerd, uitdagend schema voor jou, omdat je als hardloper uniek bent.

loopband

Alles Over De App

GEPERSONALISEERD TRAININGSPROGRAMMA

German Silva ontwikkelt een op maat gemaakt trainingsprogramma

VOEDINGSSCHEMA

Het is mogelijk om voedingsadvies van German Silva te krijgen

PROGRESSIE

In één eenvoudig overzicht hoeveel progressie er gemaakt wordt

eet ik voor een marathon
OEFENINGEN

Doe samen met German Silva oefeningen die topatleten doen

TRAIN SAMEN MET GERMAN

Volg andere atleten op weg naar hun doel. Samen op weg naar het doel!

LOOPSCHEMA

Of je nou traint voor de 5 kilometer of marathon. German Silva helpt je!

Download de App gratis bij aankoop van een hardloopschema

Kies de store waar je de German Silva App GRATIS wilt downloaden!

App Referenties