Beginnen met hardlopen schema

Als beginnend hardloper heb je veel baat bij een beginnen met hardlopenschema. Juist deze hardloper heeft veel begeleiding nodig om blessureleed te voorkomen en de motivatie hoog te houden. Dus beginnen met een hardlopen schema is een verstandige keuze. Het schema zal rekening moeten houden met het feit dat de beginner nog niet of nog maar een paar minuten kan hardlopen. Het zal tevens duidelijk zijn dat je de beginnende hardloper niet naar huis kunt sturen met een hardlopen schema waarbij hij of zij elke dag moet trainen. Dat zou te veel gevraagd zijn.

Wat staat er in het ‘beginnen met hardlopen schema’?

Los van het feit dat je als beginnende hardloper beter met een persoonlijk hardloopschema kunt trainen, is het belangrijk dat het schema de volgende onderdelen kent. Uiteraard de basis duurlopen, een lange duurloop, interval- en krachttraining en herstellopen. Deze komen ook terug in het German Silva Coaching trainingssysteem. Als professioneel atleet werd German Silva juist daarin begeleid en ziet juist hij het belang van een juiste dosering van deze onderdelen. In het ‘beginnen met hardlopen schema’ moet uiteraard ook rekening worden gehouden met het doel. Het zou niet slim zijn een beginnende hardloper al direct voor een marathon te trainen. Vooralsnog zou een 5 of 10 kilometer wedstrijd moeten volstaan. Daarvoor zouden dan in principe minimaal 3 trainingsdagen voldoende moeten zijn.

voeding
loopschema marathon

Een voorbeeld van een beginnen met hardlopen schema

Als de beginnende hardloper nog nooit een minuut heeft hardgelopen, zou een weekje uit het schema van coach German Silva er als volgt uit kunnen zien:

Maandag: Warming up gevolgd door 10 minuten afwisselend wandelen en rennen, bijv. 3 minuten wandelen en 1 minuut rennen. Daarna een serie krachtoefeningen (10x squats, 1 min buikspieroefeningen en 30 sec. plank), afsluiten met nogmaals 10 minuten wandelen/rennen, stretchen.

Woensdag: Warming up d.m.v. 10 minuten: 3 minuten wandelen en 1 min. rennen en daarna loopscholing en intervaltraining: 3 of 4 rondjes op een atletiekbaan waarvan de 100 mts rechte stukken een versnelling en de bochten rustig door dribbelen, eindigen met 5 minuten wandelen, algemene krachtoefeningen met eigen lichaamsgewicht en stretchen.

Zaterdag: Warming up gevolgd door 30 minuten: combinatie wandelen en rennen: 4 minuten wandelen gevolgd door 2 minuten rennen. Afsluiten met bijvoorbeeld 4 x 100 meter versnelling, thorax oefeningen en stretchen.

Normaalgesproken bestaat een hardloopschema bij German Silva uit een plan voor 4 weken training. Na afloop, met de feedback van de beginnende hardloper, wordt het volgende schema voorbereid.

Een schema voor het beginnen met hardlopen

Bij een beginnende hardloper is het zeer belangrijk dat er rekening wordt gehouden met zijn of haar niveau. Als een hardloopschema daar geen rekening mee houdt, raak je de beginnende hardloper gegarandeerd kwijt. Doseer het schema op de juiste manier. Een erkend coach met jarenlange ervaring, German Silva uit Mexico, is daarin gespecialiseerd en zal voor een beginnende hardloper een op maat gemaakt hardloop schema maken en daarnaast zich zeer specifiek op de motivatie richten.

hardlopen tijdens de zwangerschap

Alles Over De App

GEPERSONALISEERD TRAININGSPROGRAMMA

German Silva ontwikkelt een op maat gemaakt trainingsprogramma

VOEDINGSSCHEMA

Het is mogelijk om voedingsadvies van German Silva te krijgen

PROGRESSIE

In één eenvoudig overzicht hoeveel progressie er gemaakt wordt

eet ik voor een marathon
OEFENINGEN

Doe samen met German Silva oefeningen die topatleten doen

TRAIN SAMEN MET GERMAN

Volg andere atleten op weg naar hun doel. Samen op weg naar het doel!

LOOPSCHEMA

Of je nou traint voor de 5 kilometer of marathon. German Silva helpt je!

Download de App gratis bij aankoop van een hardloopschema

Kies de store waar je de German Silva App GRATIS wilt downloaden!

App Referenties